miercuri, 1 noiembrie 2017

A doua zi a simpozionului international de iconografie Iconari in Otopeni

(scrisoare de la locul faptei - Mădălina Mirea, curator)


Ziua a doua la Otopeni a fost cu copii curioși. Gina Pilipović le-a făcut un amplu tur ghidat. Au fost fascinați de așezarea foiței de aur pe nimbul sfântului pictat de Khatuna Khajomia din Georgia. 



Liberi de prejudecăți, au receptat cu ușurință mesajul generat de discursul plastic neobișnuit al lui Nicolae Sarić. I-am întrebat ce și-ar lua acasă din lucrurile pe care le vedeau acolo născându-se. Și-ar fi ales o icoană cu nimb aurit”. Artista georgiană ne-a oferit o specialitate locală din fructe cu nucă și pastă de curmale, despre care ne-a spus că îi ajuta pe soldații georgieni să supraviețuiască și câte 40-50 de zile mâncând exclusiv acest amestec.





În vreme ce vedeam precizându-se imaginile pe șevalete, am realizat că pentru sfinții contemporani există imagini concrete arhivate. În cadrul simpozionului avem, însă, două abordări diferite: fie imagini generalizate, standardizate (ca în cazul lui Nicolae Sarić, Nicolai Smetanin sau Viktor Dovnar), când recursul este la imagini arhetipale, fie reprezentări care conțin atribute specifice, recognoscibile, ca în cazul lucrărilor aduse de Gina Pilipović sau de Răzvan Bădescu.
În timpul prânzului, am pus, din nou, cele trei întrebări lui Nicolae Sarić și Khatunei Khajomia:
-        Cum ați ajuns să pictați icoană?
-        Ați mai participat la astfel de manifestări?
-        Ce temă abordați la această ediție?

Nicolae Sarić ne-a povestit că tatăl lui este pictor și că a crescut înconjurat de nuduri surprinse în situații dificile. Îi plac lucrările tatălui său, pentru că reușesc să surprindă o tensiune și o vulnerabilitate. A avut acces de timpuriu la albume de calitate, astfel încât liceul de design de bijuterii a venit aproape de la sine. A urmat Facultatea de Arte Aplicate, pe parcursul căreia simțea o profundă neîmplinire. Consideră că nașterea sa duhovnicească s-a petrecut la vârsta de 21 de ani, când a intrat conștient în Biserică. Nu dorea să studieze în continuare arta, însă duhovnicul său l-a sfătuit să meargă măcar să încerce, să vadă dacă îi place arta bisericească. A mers la Facultatea de Teologie Ortodoxă, la secția pictură și a găsit un sens, un rost al talentului său. În 2011, s-a mutat la Hanovra și o lungă perioadă a lucrat ca designer. Un preot protestant l-a convins în 2014 să picteze din nou. Ba i-a organizat chiar și o expoziție. Are o apetență pentru lucrurile neobișnuite, care schimbă ceva în privitor. Spune despre sine că discursul său este unul creștin în general, nu specific ortodox. La Hanovra, unde trăiește de ani buni, oamenii fie resping arta lui, fie aderă spontan și o apreciază la cel mai înalt nivel. Consideră că cea mai mare realizare a lui este efectul benefic al unei lucrări pe care a expus-o într-o biserică, asupra unui tânăr puternic afectat de depresie, care a reușit să depășească momentul critic, privind o zi întreagă lucrarea sa. Nicolae Sarić s-a format în proximitatea ideatică a lui Theodor Mitrovic, iconarul cu un demers la fel de insolit, pe care l-am avut invitat în Romania, în 2011, într-un simpozion cu un format similar de la Palatul Mogoșoaia. Ceea ce contează în demersul lui Sarić sunt ideile. O imagine a Maicii Domnului trebuie să spună o poveste, adică trebuie privită în context. Abordarea lui este una narativă și crede că icoana are o misiune mai mare în galerie, căci se adresează unui public care nu merge, de obicei, la biserică.

Este pentru prima oară la un astfel de simpozion și găsește că este foarte util. Scopul lui este acela de a crea lucrărilor sale o audiență egală în biserică și în galerie.
Icoana sa cu martirii din Libia, care a circulat pe internet din 2015, a fost generată de șocul pe care l-a avut, văzând imagini cu martirii contemporani. La această ediție, propune un Hristos ce amintește de înfățisările copte, înconjurat de martiri ce transcend timpul și spațiul, ca și în cazul altor participanți la acest simpozion.


Despre  Khatuna Khajomia am aflat că este filolog de formație și că, studiind literatura, a ajuns la Dionisie Areopagitul. Cu acest prilej, căutările în domeniul iconografiei creștine s-au intensificat. S-a înscris la facultatea de Artă sacră din Tbilisi pe care a făcut-o în paralel cu filologia. La începutul anilor ‘90, în plin război, când țara sa a fost distrusă, a încercat să găsească ceva concret de lucru, realizând că trebuie să sporească talantul primit. I s-a părut că a fi iconar i-ar fi cea mai apropiată meserie. Între 2000-2005 a urmat cursurile Academiei spirituale din Moscova, avându-l ca profesor la Academia de la Sergiev Possad pe Alexandr Soldatov. S-a întors în Georgia, unde a deschis o școală privată, în care pregătește anual în jur de cincisprezece iconari. 


Și pentru ea este prima oară când participă la o astfel de manifestare, care, deși o scoate din zona sa de confort, îi prilejuiește împărtășirea unor experiențe de excepție cu ceilalți participanți. Despre Sfântul  Gavriil, a cărui icoană o pictează, ne-a povestit că este un sfânt canonizat acum 3 ani și că este cel mai popular sfânt georgian al secolului XX. Cunoaște oameni care l-au cunoscut nemijlocit și care depun mărturie despre acest ,,nebun întru Hristos”. La adunările populare în care apăreau afișe cu textul “slavă lui Lenin” el striga “dați slavă lui Dumnezeu, nu lui Lenin”.  Comuniștii au vrut să-l omoare, însă, până la urmă, l-au declarat nebun. Multe miracole au avut loc la mormântul său, acum trei ani i-au fost găsite moștele și a fost canonizat.

Vă așteptăm să răsturnăm, împreună, desaga cu povești!





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu